صفحه اصلی / بارداری / چطور با درد قلنج در بارداری مقابله کنیم؟

چطور با درد قلنج در بارداری مقابله کنیم؟

بارداری در واقع دورانی می باشد که در آن تغییرات بسیاری از لحاظ جسمی و روحی برای مادران رخ می دهد که در نتیجه آن امکان دارد در اثر عدم مراقبت های لازمه و شرایط حساسی که بانوان دارند درگیر مشکلات و ناراحتی های مختلفی شوند که در همین رابطه قصد داریم در این مطلب به منظور آگاهی شما عزیزان به بررسی دلایل بروز قلنج در بارداری و راه های رفع این مشکل بپردازیم.

درد قلنج در بارداری

یکی از ناراحتی های و مشکلات شایعی که امکان دارد مادران را درگیر نماید درد قلنج در بارداری می باشد که می تواند ناشی از دلایل مختلفی باشد ولی در صورت مواجه با آن مادران باردار بایستی کاملا با احتیاط عمل نمایند تا مشکل و آسیب جدی سلامتی آن ها و جنینشان را تهدید نکند.

چطور با درد قلنج در بارداری مقابله کنیم؟

برخی اوقات در زمان حاملگی بعد از انجام فعالیت و حرکت های عادی صدای شکستن قلنج به گوش می رسد که سبب استرس مادران و یا اطرافیان می شود بروز این امر به دلیل هورمون های ترشح یافته در دوران حاملگی می باشد که سبب شل شدن و سستی رباط ها می شوند و در اثر آن رباط ها خیلی راحت بر روی استخوان ها سر می خورند و در نتیجه صدا به وجود می آید.

انواع قلنج و گرفتگی عضلات در حاملگی

در ادامه انواع گرفتگی و اسپاسم در مادران باردار که ناشی از عوامل مختلفی می باشد را بیان کرده ایم.

قلنج در قسمت عضله ها و درد شکم :

در صورتی که مادران در قسمت شکم خود احساس درد و گرفتگی می کنند این امر در واقع به دلیل نوع غذای مصرفی می باشد.

قلنج در قسمت عضله های پا :

بروز درد در این قسمت از بدن در زمان حاملگی در سه ماهه دوم این دوران مشاهده می شود و با پیشرفت حاملگی شدیدتر می شود. پا درد به خاطر گرفتگی عضله های پا بخاطر بالا رفتن میزان وزن مادران می باشد. همینطور پا درد به علت اعمال فشار رگ های خونی در پا، نوسانات هورمونی یا کمبود کلسیم و منیزیم رخ می دهد که استحمام قبل از خواب به کم شدن درد ناشی از قلنج و گرفتگی در پا کمک رسانی می کند.

چطور با درد قلنج در بارداری مقابله کنیم؟

قلنج در قسمت پشت بدن :

پشت درد به این دلیل می باشد که جنین در حال رشد و نمو است که در نیمه دوم حاملگی دیده می شود و شامل دو نوع می باشد که از جمله آن ها می توان به درد در بخش پایینی پشت و درد در قسمت لگن اشاره کرد که در ادامه به شرح علت بروز آن ها پرداخته ایم.

درد موجود در پایین پشت

این درد اغلب در بخش بالای کمربند در قسمت مرکز احساس می گردد که با وضعیت های نامناسب همچون ایستادن یا نشستن نادرست تشدید می گردد.

درد در قسمت لگن

درد ایجاد شده در لگن حدود ۴ برابر بیشتر از درد بخش پایینی مشاهده می شود و در قسمت پایین کمربند به وجود می آید. این نوع درد در هر دو سمت بدن احساس می گردد و تا باسن و پشت ران ها ادامه پیدا می کند. این درد به خاطر نوسانات هورمونی، جدا شدن عضله ها، بالا رفتن میزان وزن و تغییر وضعیت نشستن و یا ایستادن رخ می دهد.

چطور با درد قلنج در بارداری مقابله کنیم؟

نشانه های رایج بروز قلنج

  • بروز سرماخوردگی
  • گرفتگی ناگهانی عضلات در زمان سرفه کردن و خندیدن
  • درجه حرارت زیاد بدن
  • خونریزی کردن در قسمت واژینال
  • بروز درد در قسمت شکم و بالای شانه
  • ایجاد مشکل در زمان دفع ادرار
  • بروز آکنه و شدت یافتن آن
  • نداشتن علائم طبیعی بارداری
  • داشتن احساس بد به صورت مداوم
  • گرفتگی عضلات بیشتر از یک بار در طول روز
  • بروز سرماخوردگی، حالت تهوع و استفراغ

دلایل اصلی ایجاد قلنج

  • بالا رفتن میزان وزن با سرعت زیاد
  • کم بودن میزان کلسیم
  • کاهش پتاسیم
  • کم بودن میزان سدیم
  • مسدود شدن و کشیدگی در قسمت عضله ها
  • کمبود آب بدن

چطور با درد قلنج در بارداری مقابله کنیم؟

راهکارهای رفع و کنترل درد قلنج

راه ها و روش های مختلف و مفیدی در این زمینه وجود دارد که با بهره مندی از آن ها می توانید مشکل ایجاد شده را حل نمایید.

داشتن استراحت کافی :

جلسات استراحت با خم کردن لگن و زانو امکان دارد قوس کمر را معکوس نماید و به طور موقت درد را به حداقل برساند. مادر باردار بایستی در حالت خوابیده به طرف پهلو قرار گرفته شود و قسمت زانوها و لگن خم گردد. استفاده از یک بالش می تواند برای پشتیبانی از وزن رحم یا میان زانو برای کم شدن بار مکانیکی در قسمت پشت گزینه مناسبی باشد.

ورزش کردن :

طبق تحقیقات انجام شده مشخص شده است که ورزش در کم شدن میزان درد پشت در زمان حاملگی مفید و موثر می باشد. تمرینات خم کننده پشت عضله های شکم را بهبود می بخشد و میزان قوس کم را به حداقل می رساند.

چطور با درد قلنج در بارداری مقابله کنیم؟

انجام پیاده روی :

شاید این موضوع تعجب برانگیز باشد ولی بهتر است هنگامی که حرف از درد ران و گرفتگی لگن در طی حاملگی می شود همزمان با آغاز قلنج و ایجاد گرفتگی پیاده روی نمایید. پیاده روی در بارداری در حقیقت گرفتگی عضلات را تسکین می بخشد. حداقل حدود ۳ دقیقه پیاده روی نمایید تا گرفتگی ایجاد شده رفع گردد، سعی نمایید وزن خود را بر روی پای صدمه دیده اعمال نمایید.

تنظیم کردن برنامه غذایی مناسب :

مادران باردار نسبت به دیگران بیشتر در معرض کمبود تغذیه می باشند. تغذیه تاثیر زیادی در بهبود کارکرد بدن و عضلات به صورت طبیعی دارد و میزان گرفتگی را به حداقل می رساند. کم شدن میزان پتاسیم، منیزیم و کلسیم موجب بروز قلنج و گرفتگی می شود. بدین ترتیب مواد غذایی مختلفی همچون انواع لبنیات، موز، آجیل، سبزیجات تازه و لوبیا را در برنامه غذایی خود بیفزایید.

نوشیدن آب به میزان لازم :

در صورتی که تمایل دارید درد بارداری و گرفتگی عضله های پا را در طی حاملگی کمتر احساس نمایید بهتر است آب کافی بخورید. از دست رفتن آب بدن یکی دلایل رایج گرفتگی عضلات پا می باشد. به طور کلی بیماری صبحگاهی اغلب خانم های حامله را دچار تشنگی می کند. بدین ترتیب آن ها در معرض ابتلا به این عارضه خواهند بود. خوردن آب فراوان برای خانم های حامله و جنین آن ها مفید می باشد.

چطور با درد قلنج در بارداری مقابله کنیم؟

نکات مهم و کلیدی

  • در زمان هایی که کرامپ های عضلانی فراوان می باشند می توان برای مادر باردار پودر منیزیم تجویز نمود.
  • شکستن قلنج کمر تا زمانی که همراه با احتیاط کامل و به نحوه درستی انجام گیرد برای مادران باردار خطری به همراه نخواهد داشت.
  • در صورتی که تخت خواب بیش از اندازه نرم باشد بهتر است یک صفحه میان تشک و فنر تخت خواب بگذارید.
  • مناطق دردناک و آسیب دیده را در برابر گرما یا سرما قرار دهید یا آن را به آرامی ماساژ بدهید.
  • در زمان خواب به طرف پهلو بخوابید و میان زانوها یک بالش کوچک بگذارید.
  • سعی کنید از کفش های با پاشنه کوتاه برای حمایت از قوس کمر استفاده نمایید.
  • از صندلی هایی استفاده نمایید که دارای پشتی حمایتی مناسب می باشند و یا می توانید از یک بالش کوچک برای حمایت از کمر خود بهره ببرید.
  • در زمان برداشتن اشیا سنگین سعی کنید از دیگران کمک بخواهید.

چطور با درد قلنج در بارداری مقابله کنیم؟

در این مطلب دلایل و راه های رفع درد قلنج در بارداری را به طور کامل بیان کردیم که امیدواریم نهایت استفاده را از آن برده باشید.

منبع : آرگا


منبع

این مطالب را نیز ببینید!

خواباندن نوزاد در دوران شیردهی با چند ترفند ساده

خواباندن نوزاد در دوران شیردهی با چند ترفند ساده

 خواباندن نوزاد در دوران شیردهی برای اغلب مادران به ویژه کسانی که برای با اول …

دیدگاهتان را بنویسید