صفحه اصلی / رژیم غذایی / معرفی خوراکی های نفاخ و مواد غذایی نفخ شکن

معرفی خوراکی های نفاخ و مواد غذایی نفخ شکن

برخی از مواد غذایی ممکن است مفید باشند ولی در برخی از موارد نفخ آور هم هستند. از این خوراکی ها می توان به سبزیجات فیبر دار اشاره کرد. در ادامه این مواد را برای شما معرفی می کنیم.

معرفی خوراکی های نفاخ و مواد غذایی نفخ شکن

خوراکی های نفاخ

خوراکی های نفخ آور ممکن است برای شما احساس بدی را ایجاد کنند و اگر شما مستعد نفخ معده یا ورم معده هستید این خوراکی ها می توانند باعث آزار و اذیت شما شوند. داشتن یک رژیم غذایی مناسب می تواند این آزار و اذیت ها را کم کند. مصرف این خوراکی ها می تواند  دل‌درد و گاز معده تولید کند. در ادامه این مواد را برای شما مطرح می کنیم.

غذا های شور

نمک موجود در غذا باعث ماندن آب در معده می شود و بیش تر به همین دلیل است که شما احساس تشنگی می کنید. آبی که در معده مانده است می تواند منجر به تشکیل گاز معده و نفخ شود. بهتر است غذا هایی را انتخاب کنید که نمک کم تری داشته باشد.

نوشیدنی های کربناتی

حباب هابی که در نوشیدنی های کربناتی وجود دارد  باعث می شود گاز ها در معده بماند و ایجاد نفخ می کند. بهتر است به جای این مواد از نوشیدنی های دیگر مانند آب و چایی استفاده کنید. برای طعم دهی بهتر آب می توانید برش های میوه هم به آن ها اضافه کنید.

لبنیات ها

لاکتوز که در مواد لبنی موجود است باعث ایجاد نفخ و گاز معده می شود. افرادی هستند که نمی توانند لاکتوز را هضم کنند برای همین هم بهتر است از ماست و شیر های بدون لاکتوز یا قرص های لاکتید استفاده کنند.

معرفی خوراکی های نفاخ و مواد غذایی نفخ شکن

کربوهیدرات بالا

کربوهیدرات های بالا در غذا هایی مانند شیرینی، پیتزا و پاستا موجود می باشد. برای هر گرم از گلیکوژن که وارد بدن می سود ۳ گرم آب ذخیره می شود که این امر موجب نفخ شکم شده و به شما احساس خوبی نمی دهد. می توانید به جای مصرف پاستا از برنج قهوه ای استفا ه کنید.

سبزیجات

برخی از سبزیجاتی که نفاخ هستند به سبزیجات صلبیبی معروف اند که شامل کلم بروکلی، جوانه بروکسل، کاهو و کلم می باشد. هضم این سبزیجات برای بسیاری از افراد سخت است و گاز معده ایجاد می کند. در نظر داشته باشید که سبزیجات تازه و برگ دار و همچنین کدو سبز انتخاب های بهتری هستند.

سبزیجات خام

باید بدانید که هضم سبزیجات خام سخت است و باعث ایجاد نفخ می شود. بهتر است سبزیجات را بپزید تا خاصیت نفاخ بودن آن ها را از بین ببرید.

حبوبات

لوبیا، عدس و نخود از خوراکی های نفاخ می باشند و با خوردن آن ها گاز معده شما افزایش می یابد و بهتر است کم تر از این مواد استفاده کنید تا بدن بتواند آن ها را هضم کند.

جو دو سر

این ماده سرشار از فیبر می باشد و می تواند کلسترول را تا حدود بسیار زیادی کاهش دهد. اما باید بدانید که این فیبر ها هضم بسیار سختی دارند و موجب نفخ معده می شوند.  برای استفاده از این ماده و فواید آن بهتر است آن را کم کم به رژیم غذایی اضافه کنید.

معرفی خوراکی های نفاخ و مواد غذایی نفخ شکن

شیرین کننده ها

شیرین کننده های مصنوعی از مواد نفاخ هستند و باعث تولید گاز معده می شوند. بهتر است از این مواد کم تر استفاده کنید.زیرا این قند ها موجب افزایش وزن هم می شوند.

غذا های ادویه دار

ادویه هایی مانند فلفل قرمز   ترب کوهی، سس گوجه فرنگی باعث افزایش باد معده می شود این مواد برای افرادی که ناراحتی های معده دارند مناسب نیست و بهتر است تا جایی که امکان دارد از این غذا ها دوری کنید.

قوه، چای و آبلیمو های اسیدی

نوشیدنی های کافئین دار و نوشیدنی های اسیدی ممکن است باعث تورم شکم و نفخ شوند. می توانید به جای این مواد از دمنوش های گیاهی استفاده کنید.

آدامس ها و آب‌ نبات ها

جویدن آدامس و خوردن آب‌ نبات ها باعث می شود هوای اضافی وارد معده شود و نفخ ایجاد می کند. این هوای اضافی معده درد را به دنبال دارد.

غذا های نشاسته دار

نشاسته ها دارای کربوهیدرات بسیار زیادی می باشد و این کربوهیدرات‌ های اضافی ممکن نفخ و گاز معده ایجاد می کنند. گندم و نان و ماکارانی از نفاخ های روده بزرگ هستند.

معرفی خوراکی های نفاخ و مواد غذایی نفخ شکن

مواد غذایی ضد نفخ

اگر غذا های نفخ دار استفاده کردید و می خواهید نفخ را از بین ببرید در ادامه برای شما این مواد را مطرح می کنیم.

خیار

یکی از مواد ضد نفخ می باشد و می توانید از این میوه برای کاهش پف چشم استفاده کنید. خیار دارای کوئرستین می باشد که یکی از آنتی اکسیدان های قوی است که می تواند نفخ را از بین ببرد و به کاهش تورم کمک کند. خیار از فعالیت های آنزیم های التهابی جلوگیری می‌ کند. بهتر است بعد از خوراکی های نفاخ از این میوه استفاده کنید.

موز

موز دارای پتاسیم بسیار بیاید می باشد که می تواند آب موجود در معده را خارج کند و به تنظیم سدیم خون کمک می کند. از میوه هایی که دارای پتاسیم بالایی می باشد می توان به کیوی، موز، آووکادو، پرتقال و پسته اشاره کرد. باید بدانید که علاوه بر پتاسیم موز دارای فیبر بسیار زیادی است و از یبوست جلوگیری می کند.

پاپایا

آنزیم های موجود در پاپایا می تواند باعث شکستن پروتئین ها در سیستم گوارشی شود و هضم مواد را آسان می کند. این میوه از میوه های گرمسیری می باشد و دارای خواص ضد التهابی است و وجود فیبر می تواند باعث تقویت سیستم گوارشی شود. می توانید این میوه را به صورت تنها یا اسموتی مصرف کنید.

مارچوبه

این غذا یکی بهترین غذا هایی می باشد که می توانید به عنوان ضد نفخ از آن استفاده کنید. این ماده باعث می شود ادرار شما بوی مطبوعی داشته باشد. مارچوبه دارای پروبیوتیک است و به رشد باکتری های مفید کمک بسیار زیادی می کند.

منبع : آرگا

برچسب :


منبع

این مطالب را نیز ببینید!

آمپول میدازولام و آنچه باید درباره تزریق این دارو، عوارض و تداخلات دارویی آن بدانید

آمپول میدازولام و آنچه باید درباره تزریق این دارو، عوارض و تداخلات دارویی آن بدانید

اثرات کوتاه مدت آمپول میدازولام به صورت شل کننده عضلانی، ضد اضطرابی، ضد تشنجی، و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *