صفحه اصلی / بررسی خودرو / آشنایی با معایب پژو پارس tu5 و بررسی مشخصات فنی آن

آشنایی با معایب پژو پارس tu5 و بررسی مشخصات فنی آن

در بین محصولات ایران خودرو پژو پارس tu5 یکی از تولیدات پرفروش چه در گذشته و چه در بازار پر رقابت کنونی می باشد. این سدان خانوادگی که موفق ترین فیس لیفت صورت گرفته بر روی ۴۰۵ می باشد تواست خلا خودروهای لوکس را در کشور پر کند اما در کنار مزایای متعددش دارای عیوبی هست که در این مطلب به آن اشاره می شود.

آشنایی با معایب خودرو پژو پارس tu5

آشنایی با معایب پژو پارس tu5 و بررسی مشخصات فنی آن

حدودا دو دهه ای می باشد که پژو پارس به عنوان موفق ترین فیس لیفت صورت گرفته روی پژو ۴۰۵ توسط ایران خودرو به بازار عرضه می گردد. این خودروی ایرانی – فرانسوی از آغاز حضورش در بازار تا حالا توجهات بسیاری را به سوی خود جلب نموده و فروش خوبی نیز تجربه کرده است. بی شک می توان پژوپارس را یکی از شناخته ترین خودروهای تولید داخلی دانشت که در طی سال ها با ورژن های مختلفی عرضه شده است. شرکت ایران خودرو پس از ارائه مدل هایی مانند پزو پارس معمولی دوگانه سوز، ELX،  LX با موتور XUM،  تولید پژو پارس LX با موتور tu5 را در دستور کار خود قرار داد. باید گفت پژو پارس tu5 بسیار پرطرفدارتر از دیگر محصولات مونتاژی پژو است.

آشنایی با معایب پژو پارس tu5 و بررسی مشخصات فنی آن

همانطور که پیشتر اشاره شد این سدان خانوادگی که حاصل فیس لیفت موفق بر روی ۴۰۵ بوده و علاوه بر فروش خوب، توانست بعد از مدت های مدید کمبود یک خودروی لوکس را در کشور جبران کند. با توجه به این که در حال حاضر تب خرید خودروهای اتومات زیاد است و محصولات دیگری از ایران خودرو کمتر عرضه می شوند قیمت پژو پارس tu5 خیلی فراتر از ارزش واقعی اش است از این رو می توانید برای خرید به گزینه های دیگری مانند تندر نود اتومات، بسترن B30 و برلیانس H330 نیز فکر کنید. ناگفته نماند پژو پارس یک بار با گیربکس اتومات تولید و روانه بازار گردید که در سال ۱۳۹۲ تولید آن بنا به دلایلی متوقف شد اما پس از مدتی در سال ۹۶ مجددا ایران خودرو ساخت پژو پارس را با موتور  tu5  شروع کرد. البته این خودرو در سالهای ابتدایی تولیدش در نگاه تمام رده های سنی لوکس و اسپرت جلوه می کرد اما حالا آن جذابیت اولیه را ندارد. در ادامه به معایب پژو پارس tu5  اشاره می شود.

طراحی بیرونی

آشنایی با معایب پژو پارس tu5 و بررسی مشخصات فنی آن

در مورد طراحی بیرونی این خودرو باید گفت که هنوز هم با همان ظاهر همیشگی اش تولید می شود و یک نمای تکراری با قدمتی ۱۷ ساله دارد. این طراحی نتیجه ترکیب المان های پژو ۴۰۶ مانند چراغ های گربه ای جلو، ورودی هوا و مه شکن های روی سپر، جلوپنجره ای شیرنشان و ضربه گیرهای مشکی رنگ با بدنه پژو ۴۰۵ می باشد که در زمان خودش جزو لوکس ترین تولیدات ایران خودرو به شمار می رفت. البته که در آن دوران نیز با همتایانش در بازار جهانی اختلاف چشمگیری داشت و در حال حاضر هم از نظر لوکس بودن جایی برای بحث ندارد. به طور کلی در رنج قیمتی پژو پارس tu5 می توانید گزینه های دیگری مانند تندر و پژو ۲۰۶ را نیز درنظر داشه باشید که از لحاظ ظاهری طراحی بروزتری دارند.

طراحی کابین

آشنایی با معایب پژو پارس tu5 و بررسی مشخصات فنی آن

پس از مدتها از عرضه پژو پارس طراحان ایران خودرو تصمیم گرفتند در کابین خودرو تغییراتی ایجاد کنند که آن طراحی یک داشبورد جدید بود. هر چند این داشبورد نسبت به نسخه قبلی طراحی بهتری دارد ولی کیفیت متریال آن خیلی کاهش یافته است. با این وجود راحتی و نرمی بیشتر صندلی ها ، بهبود طراحی غربیلک فرمان و سیستم تهویه مطبوع و فرمان پذیری بهتر دکمه های روی فرمان جزو تغییرات مثبت پژوپارس جدید می باشد. اما باید گفت کیفیت پایین قطعات ،استفاده از پلاستیک خشک در داشبورد و طراحی نامناسب اتاقک سر و صدای زیادی را به داخل کابین منتقل می کند. در مواردی نیز چراغ داشبود موقع بسته بودن روشن باقی می ماند که علت آن چفت نشدن درب داشبورد و احتمالا مشکلات حین مونتاژ خودرو می باشد.

پیشرانه

آشنایی با معایب پژو پارس tu5 و بررسی مشخصات فنی آن

با توجه به محبوبیتی که این خودرو در میان مردم کسب کرده ولی در زیمنه فنی دارای نقطه ضعف هایی می باشد به طوری که حتی یک ماه بعد از خرید نسخه صفر برخی صاحبان خودرو بیان داشته اند که الزام پیدا کرده اند تا به نمایندگی ها مراجعه نموده و خودرو کاملا چک شود. البته با وجود گارانتی مجبور به پرداخت بخش از هزینه ها از جیب نیز شده اند. چرا که معمولا تعمیرکاران عقیده دارند قطعات فابریک خودرو کیفیت لازم را نداشته و نصب یک قطعه با کیفیت هم به پرداخت هزینه اضافی منجر می شود.

این خودرو از پیشرانه متعلق به پژو ۲۰۶ تیپ ۵ بهره می برد که چهار سیلندر با حجم ۱.۶ لیتر و توان ۱۰۵ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور بر دقیقه و حداکثر گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه می باشد. این پیشرانه مصرف سوخت شهری ۱۰ لیتر و برون شهری ۷ لیتر داشته و قادر است حداکثر سرعتی برابر با ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت را به ثبت برساند و شتاب صفر تا صد آن نیز ۱۳.۲ ثانیه گزارش شده است. با توجه به قدرت موتور و بهره گیری از گیربکس اتومات پژو پارس سریع و سرعتی عمل نمی کند چرا که کیفیت پیشرانه tu5 مانند سابق نیست.

آشنایی با معایب پژو پارس tu5 و بررسی مشخصات فنی آن

ضمنا گشتاور حاصله برای وزن ۱۲۱۴ کیلوگرمی خودرو کافی نبوده و نمی توان انتظار شتابی مانند دیگر خودروهای اچ سی کراس از آن داشت. قابل ذکر است جعبه دنده پژو پارس tu5   با ۲۰۶ های اتومات مشترک بوده و از نوع AL4 می باشد که در مقایسه با گیربکس های چهار سرعته خودروهایی مانند تندر نود ، خانواده برلیانس و دانگ فنگ H30 کراس عملکرد ضعیفتری ارائه می دهد.

جعبه دنده AL4 با تکنولوژی بسیار قدیمی اش موقع معکوس کشیدن راننده را با دردسرهایی هنگام تعویض دنده  مواجه می کند. می توان گفت در حقیقت با خودرویی نه چندان سریع و با گیربکس قدیمی روبرو هستید که برای استفاده شهری مناسب تر است. در ادامه باید اشاره کرد در سرعت های بالاتر از ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت موتور tu5  پر سر و صدا شده و رانندگی را در مسافت های طولانی سختتر می کند. از معضلات دیگر پژو پارس اتومات روغن کم کردن بیش از اندازه موتور خودرو می باشد که البته می توان با عوض کردن واشر قالپاق موتور این مشکل را برطرف کرد ولی کم شدن روغن موتور موجب تغییر صدای موتور و کم شدن شتاب آن می شود.

آشنایی با معایب پژو پارس tu5 و بررسی مشخصات فنی آن

چنانچه سیستم خنک کننده موتور پژو پارس برای مدتی کم دچار اشکال شود گزمای موتور زیاد شده و واشر سر سیلندر می سوزد که در این شرایط باید بخش بالایی موتور باز شده و سرسیلندر تراش داده شود و پیستون ها را عوض کرد. البته هزینه زیادی برای تعمیر خودرو و برطرف کردن مشکلاتش باید متقبل شد. ضمنا مصرف سوخت خودرو بالا بوده به عبارت دیگر باک ۷۰ لیتری پاسخگوی این میزان مصرف سوخت بالا نیست.

 

علت انتخاب موتور tu5 برای خودرو

آشنایی با معایب پژو پارس tu5 و بررسی مشخصات فنی آن

موتور tu5 ساخت شرکت خودروسازی PSA می باشد که از گذشته تا حالا بر روی محصولات زیادی از این کمپانی قرار گرفته است. برتری های چشمگیری که این موتور در مقایسه با XU7 داشت موجب شد مدیران ایران خودرو تصمیم بگیرند پیشرانه پارس معمولی را به tu5 یا LX تغییر دهند. استفاده از این پیشرانه بر روی کیفیت سواری تاثیرات نسبتا خوبی داشته و توانسته نظر خیلی از خریداران ایرانی را به خود جلب کند ولی از سویی عدم هماهنگی پیشرانه tu5 با گیربکس ۵ سرعته دستی یکی از معایب آن به شمار می رود. ضمنا در مواردی اشاره شده که گیربکس با سیستم های انتقال قدرت هماهنگ نبوده و با کشش پایین موتور در دورهای بالا یا پایین در دنده های سه و چهار روبرو می شود. البته معایب اشاره شده شاید برای خریداران ریزبین ناخوشایند باشد و در این بین برخی صاحبان پژو پارس tu5 از خودرو خود کاملا راضی باشند.

منبع : آرگا


منبع

این مطالب را نیز ببینید!

بررسی گوشی میان رده وان پلاس نورد و مشخصات آن

بررسی گوشی میان رده وان پلاس نورد و مشخصات آن

بعد از سالها انتظار وان پلاس از گوشی میان رده جدید خود رونمایی نمود. این …

دیدگاهتان را بنویسید